یزدفردا: کتاب «تم‌هایی از فلسفۀ ابن‌سینا؛ شناخت، ذهن، زبان» اثر نصیر موسویان و با ترجمۀ یاسر پوراسماعیل منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «تم‌هایی از فلسفۀ ابن‌سینا؛ شناخت، ذهن، زبان» اثر نصیر موسویان و با ترجمۀ یاسر پوراسماعیل منتشر شد.

کتاب حاضر دربردارندۀ ترجمۀ ۵ مقالۀ انگلیسی، ۲ پیوست فارسی، و ۱ مقالهٔ فارسی به قلم نصیر موسویان است. نویسنده در این مقالات، جز در موارد معدود، خود را به ادبیات ابن‌سیناپژوهی در زبان انگلیسی و در دورۀ معاصر محدود کرده است. به سخن دیگر، بررسی تفاسیر فلسفۀ ابن‌سینا در فارسی، عربی، لاتین یا سایر زبان‌ها را در نظر نداشته است.
کتاب ذیل سه بخش کلی سامان یافته است: ۱- شناخت؛ که شامل دو مقاله با عنوان «ابن سینا، تجربه گرایی و عقل گرایی» و «قضایای اولیه: بخشی از بنیاد دانش» است. ۲- ذهن؛ که شامل دو مقاله با عنوان «پیدایش نفس و رابطۀ آن با بدن» و «خودآگاهی و انواع آن» است. ۳- زبان؛ که شامل دو مقاله با عنوان «سمانتیک "معنا"» و «گفتار در باب بعضی از آنچه نیست» است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «نتیجۀ پژوهش گوتاس مهم و جذاب است. بااین‌حال، فارغ از پاسخ گوتاس به پرسش «آیا ابن‌سینا تجربه‌گرا است؟»، ممکن است کسی بپرسد: آیا طرح این سؤال دربارۀ ابن‌سینا خود نمونه‌ای از زمان‌پریشی نیست؟ آیا مفاهیمی چون «ایده»، «ذهن»، «علم» (دانستن یا دانش)، «شناخت» (یا معرفت)، و «تجربه» در فلسفۀ ابن‌سینا یافت می‌شوند؟ منظور همان مفاهیمی‌اند که در پس‌زمینۀ فلسفۀ دکارت و لاک وجود دارند و چارچوبی را فراهم می‌آورند که در آن می‌توان گفت دکارت عقل‌گرا است و لاک تجربه‌گرا. به عبارت دیگر آیا می‌توان آن چارچوب نظری را به فلسفۀ ابن‌سینا نیز گسترش داد؟ همان چارچوبی که طرح پرسش عقل‌گرا یا تجربه‌گرا بودن را ممکن می‌سازد.

«تم‌هایی از فلسفۀ ابن‌سینا؛ شناخت، ذهن، زبان»، در ۳۶۱ صفحه و به قیمت ۴۳۰ هزار تومان توسط انتشارات هرمس راهی بازار شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا